Η ανάγκη για αξιόπιστη και ποιοτική ηλεκτρονική παρουσία
Μέσω του Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ΗΕπ) μια επιχείρηση μπορεί να αποκτήσει παγκόσμια παρουσία στη διεθνή αγορά και να ανταποκρίνεται άμεσα στις ανάγκες των πελατών της. Το ΗΕπ μειώνει το εμπόδιο της εισαγωγής των επιχειρήσεων και ειδικότερα των μικρομεσαίων (ΜΜΕ) στις αγορές, αφού διακρίνεται για το σχετικά χαμηλό κόστος έναρξης. Είναι σαφές όμως πως για να είναι επιτυχημένη η ηλεκτρονική παρουσία μιας επιχείρησης θα πρέπει να είναι ποιοτική και αξιόπιστη.
Μέσω του διαδικτύου οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν μια άμεση σύνδεση με τους πελάτες (ή με άλλους που έχουν μια σημαντική σχέση με την εταιρεία, όπως προμηθευτές ή διανομείς) που θα διευκολύνει τις συναλλαγές ή την ανταλλαγή πληροφοριών. Η νέα τεχνολογία επιτρέπει στις επιχειρήσεις να παρακάμψουν τους μεσάζοντες στην αλυσίδα προστιθέμενης αξίας. ‘Ένας εκδότης βιβλίων, για παράδειγμα, θα μπορούσε να παρακάμψει τους διανομείς ή τους βιβλιοπώλες και να πουλήσει απευθείας στους αναγνώστες.
Οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο για να αναπτύξουν και να διαθέσουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες σε νέους πελάτες, και θα μπορούσε θεωρητικά μια εταιρεία να χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο για να κυριαρχήσει στο ηλεκτρονικό κανάλι διάθεσης ενός συγκεκριμένου κλάδου ή τμήματος της αγοράς, ελέγχοντας έτσι την πρόσβαση στους πελάτες και θέτοντας νέους επιχειρησιακούς κανόνες.
Ανασταλτικός παράγοντας της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ο φόβος για την ασφάλειά του. Μολονότι το ηλεκτρονικό εμπόριο προσφέρει την άνεση, που οι καταναλωτές ζητούν πάντοτε για τις αγορές τους, οι περισσότεροι από αυτούς προτιμούν ακόμα να αγοράζουν από παραδοσιακά καταστήματα, γιατί θέλουν να έχουν επαφή με το προϊόν πριν από την αγορά. Παρά το γεγονός, ότι στις μέρες μας παίρνονται σημαντικά μέτρα για την προστασία της ιδιωτικότητας των πληροφοριών, που διακινούνται μέσω του Διαδικτύου, οι χρήστες δεν εμπιστεύονται εντελώς το ηλεκτρονικό εμπόριο και δεν επιθυμούν να αποστέλλουν στο διαδίκτυο όποια πληροφορία αναφέρεται στα προσωπικά τους στοιχεία και κυρίως στις πιστωτικές τους κάρτες. Έτσι, η έλλειψη ασφάλειας αποθαρρύνει έντονα τους καταναλωτές στις αγορές μέσω Internet.
Οι μεγάλες εταιρίες που είχαν ήδη μια επιτυχημένη παρουσία στο παραδοσιακό εμπόριο και ένα δυνατό brandname έχουν την δυνατότητα να έχουν μια στρατιά από εξειδικευμένο προσωπικό αποκλειστικά αφιερωμένο στην ηλεκτρονική πλευρά του εμπορίου. Σημαντικό είναι επίσης και το γεγονός πως σε έρευνα που διεξήχθη το 16% των αγορών μέσω Ίντερνετ ακολουθεί προηγούμενη επίσκεψη του αγοραστή σε φυσικό κατάστημα.
Η ασφάλεια του ηλεκτρονικού καταστήματος (εάν δηλαδή παρέχει δυνατότητα πληρωμής μέσω γνωστού φορέα) είναι το βασικό κριτήριο επιλογής για το 46%. Το 42% επιλέγει ηλεκτρονικό κατάστημα με γνώμονα τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές, ενώ η εύχρηστη και γρήγορη πλοήγηση προσελκύει το 37% των ερωτηθέντων. Το 35% επιλέγει κατάστημα εάν αυτό έχει ξεκάθαρους όρους χρήσης και το 32% σύμφωνα με τις κριτικές που βρίσκει σε ιστοσελίδες ή blogs.
Δεν είναι ανάγκη βέβαια να έχεις κάποιο φυσικό κατάστημα για να αποφασίσεις να ασχοληθείς με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Υπάρχει αρκετός κόσμος σήμερα που έχει δημιουργήσει ηλεκτρονικά καταστήματα, χωρίς να έχει καμία προηγούμενη εμπειρία από εμπόριο.